Pieter van Oord ontvangt titel Havenman van het Jaar 2017
Foto’s BtoB Magazine
Pieter van Oord, topman van de maritiem aannemer Van Oord, heeft maandag 8 januari de titel Rotterdams Havenman van het Jaar ontvangen.
Van Oord, bekend van projecten als het palmeiland bij Dubai en de aanleg van de Tweede Maasvlakte, is ondertussen groot gegroeid in de bouw van windparken op zee. Naast baggeren, offshore, olie en gas is onder leiding van Pieter van Oord offshore wind uitgegroeid tot de derde pijler onder het bedrijf. In 2002 bouwde Van Oord het eerste windmolenpark, samen met het Schiedamse concern Mammoet. Volgens het kiescollege dat de jaarlijkse onderscheiding van Havenman toekent, bevindt Van Oord zich in de voorhoede van bedrijven die bijdragen aan de Europese en Nederlandse doelstellingen om klimaatverandering tegen te gaan en CO2-uitstoot te verminderen.
In zijn toespraak voorspelde Van Oord dat de internationale scheepvaart het komende decennium massaal overstapt op het schone lng als brandstof. Van Oord heeft zelf vorig jaar een eerste schip besteld op lng, liquid natural gas. ,,De overgang naar schone brandstoffen en het terugdringen van de CO2-uitstoot is een enorme uitdaging, maar niet ondoenlijk.’’ Hij verwees naar het rapport van adviesbureau dat heeft berekend dat de energietransitie in Nederland 200 miljard euro kost, over een periode van 20 jaar. ,,10 miljard euro per jaar, terwijl het banen oplevert en innovatie aanjaagt.’’ Zo moet nog een oplossing worden bedacht voor de opslag van elektriciteit van windmolens op zee, stelt hij. ,,De oplossing is waarschijnlijk opslaan in waterstof of in grote accu’s.’’
Windmolens op zee worden de komende decennia de belangrijkste energiebronnen, zegt Van Oord. ,,Wat de olie is voor de Saoedi’s, wordt de Noordzee voor de haar omliggende landen. ,,Het is ondiep, waardoor we makkelijk molens kunnen bouwen en het waait er altijd. Nu al zijn de windmolenparken concurrerend met de kolencentrales en de gasgestookte elektriciteitscentrales.’’
Geheel naar traditie is de onderscheiding uitgereikt op de tweede maandagavond van januari tijdens een feestelijke bijeenkomst aan boord van de Smaragd. De ceremonie vond plaats in het bijzijn van het gros van de Havenmannen en -vrouw en vertegenwoordigers van de Rotterdamse havengemeenschap, die vervolgens een ‘captain’s dinner’ van aardappelen, kapucijners, spek en piccalilly kregen voorgeschoteld.