« Terug naar overzicht

Hans van de Lande

Havenman van het jaar 1994

Directeur-eigenaar Vierhaven public warehousing

J.A. van de Lande begon zijn loopbaan als stuurman bij de Holland- Amerika Lijn. Omdat ook volgens hem ’de beste stuurlui aan wal staan’, richtte hij samen met een groepje oud-collega’s in 1974 Offshore International op, dat zich specialiseerde in ingewikkelde transporten. Sinds 1980 legt hij zich toe op de ontwikkeling van public warehousing projecten. De meeste aandacht trok hij met het complex Ridderhaven in Ridderkerk, waarvoor hem in 1994 de benoeming tot Havenman van het Jaar 1994 ten deel viel. Van de Lande is de eerste Havenman wiens bedrijf buiten het Rotterdamse havencomplex is gevestigd.

LOGISTIEK VIA DE TWEEDE LIJN

De containerstroom richting Rotterdam zal nog sterk blijven groeien, is de overtuiging van Hans van de Lande. Om die stroom beter te kunnen verwerken moet de Rotterdamse haven zijn achterlandvervoer beter organiseren. „Je moet niet je eigen congestie kweken,” aldus Van de Lande, die al jarenlang investeert in tweedelijns knooppuntenáchter de havens, daar waar het nog redelijk autoluw is, zoals het gebied oostelijk van Rotterdam (Ridderkerk), de grensregio Arnhem/Nijmegen (Wezel), de regio Venlo (Wanssum, Grubbenvorst) en het Noorden (Coevorden). Allemaal knooppunten in een logistiek netwerk waardoor het achterland beter in staat is de drukte van de havens op te vangen. Op het gebied van public warehousing realiseerde Van de Lande projecten in Amsterdam (Westpoint), Venlo, Ridderkerk en andere logistieke centra. Met het complex Ridderhaven in Ridderkerk liet hij blijken dat zijn HAL-verleden hem niet loslaat: gezien vanaf de rivier heeft het gebouw de uiterlijke vorm van een groot passagiersschip. Dat mocht overigens pas na een stevige knokpartij met de welstandscommissie van de gemeente Ridderkerk. In 2001 werd dit complex uitgebreid met Ridderhaven II.

De binnenvaart biedt in de visie van Van de Lande ongekende mogelijkheden in het achterlandvervoer. Aldus is hij betrokken geraakt bij de opzet en exploitatie van binnenvaartterminals in Ridderkerk (annex aan Ridderhaven), Oosterhout, Wanssum, Wezel, Amsterdam en Coevorden. Een binnenschip, zegt Van de Lande, kan tien kilometer file van de weg halen of twee bloktreinen van 700 meter lengte vervangen. Nederland heeft bovendien vanouds de geschikte infrastructuur voor watervervoer. „In Europa kun je met een binnenschip tot de Zwarte Zee komen.” Wel moeten inland terminals minimaal kunnen steunen op een aanvoer van 50.000 containers binnen een straal van vijftien tot twintig kilometer. „Je moet geen inland container terminal aanleggen omdat de burgemeester het toevallig leuk vindt dat de sloot door zijn gemeente beter wordt benut.” Luchtvracht is Van de Landes jongste zakelijke interessegebied. Samen met andere investeerders ontwikkelt hij de Duitse luchthaven Niederrhein (eerste activiteiten medio 2003 ), een voormalige Britse luchtmachtbasis in de driehoek Wezel, Kleef en Venlo, die ook is ingericht voor passagiersvervoer. (HL)