« Terug naar overzicht

Klaas Reinigert

Havenman van het jaar 1993

Directeur Smit Tak Bergingsbedrijf

K.J. Reinigert werd in 1993 uitgeroepen tot Havenman van het Jaar vanwege zijn inzet voor de internationale bergingsindustrie. Als voorzitter van de International Salvage Union hamerde hij op het belang van het voorkomen van milieurampen op zee, waartoe een commercieel draagvlak voor de bergers in stand moet worden gehouden. Hij heeft bereikt dat verzekeraars, rederijen en overheden positiever over het bestaansrecht van de bergingsindustrie zijn gaan denken. Die inzet, en de prestaties van het door Reinigert geleide bergingsbedrijf Smit Tak, versterken volgens ”Kyoto” ook de reputatie van de Rotterdamse haven.

DE BRANDWEERMAN OP ZEE

In het gezelschap van de Rotterdamse havenmannen heeft berger Klaas Reinigert zich wel eens een buitenbeentje gevoeld. Want meer nog dan Rotterdam, waar het hoofdkantoor van zijn toenmalige werkgever Smit Internationale is gevestigd, is de wereld altijd zijn werkterrein geweest. „In het buitenland moesten we de opdrachten weghalen en ons netwerk opbouwen. Wat dat laatste betreft was een stad als Londen, met zijn concentratie van maritieme verzekeraars, voor ons honderd keer belangrijker dan Rotterdam.” In Londen was hij vier jaar actief als voorzitter van de internationale vereniging van bergers (ISU). Hij kreeg de verzekeraars zo ver dat zij wilden meedenken over een adequate beloning voor de inspanningen van de bergers bij het voorkomen van milieurampen. Mede door Reinigerts bemoeienis is het standaard-bergingscontract, het Lloyd’s Open Form, aangepast. Opereerde een berger volgens het oude contract op basis van no cure no pay (er wordt alleen betaald als het karwei met succes is geklaard), tegenwoordig krijgt een berger met name in de tankvaart ook zijn gemaakte kosten vergoed als de berging onverhoopt mislukt. Zoals Smit met de gezonken tanker Prestige overkwam.

Als bergingsleider heeft Reinigert onder meer de grootste wrakopruiming in de geschiedens, die van de Franse supertanker Betelgeuse in Ierland, op zijn naam staan, alsmede talloze bergingsoperaties, waarvan de Braer en de Herald of Free Enterprise nog vers in het geheugen liggen.„Maar er zijn te weinig contracten om alle bergers in leven te kunnen houden”, zegt Reinigert. Door de strengere regelgeving voor veiligheid en het milieu is de kans op scheepsrampen een stuk kleiner geworden. De meeste bergingsmaatschappijen genereren daardoor te weinig omzet en een aantal heeft al het loodje gelegd. Om de kosten voor de bergers te drukken pleit Reinigert al jaren voor een ’brandweer op zee’. Daarbij wordt de wereld onderverdeeld in regio’s waar sleepboten permanent op station liggen om schepen in nood te assisteren. Nodig daarvoor is internationale samenwerking in de bergingsindustrie. Die ontbreekt echter volledig. „Nu vliegen bergers elkaar naar de strot voor de laatste grote contracten”, zegt Reinigert. En wat heet groot.